ICON010 | Centraal Station Rotterdam Speel video af

Centraal Station Rotterdam

Centraal Station Rotterdam

Met gemiddeld 110.000 reizigers per dag is het Rotterdamse Centraal Station, ook wel de internationale toegangspoort van Rotterdam genoemd, één van de drukst bezochte plekken van de stad. En net als alle andere Rotterdamse iconen, kent ook het Centraal Station een rijke geschiedenis.

Het treinverkeer vroeger
Tot de Tweede Wereldoorlog kende Rotterdam vier verschillende stations. Vanaf Station Delftsche Poort vertrokken de treinen in de richting van Den Haag en Amsterdam. Station Beurs, het huidige Station Rotterdam Blaak, fungeerde als vertrek-en eindpunt voor de treinen richting Dordrecht. De stations Maas (voor treinverkeer richting Utrecht) en Hofplein (voor passagiers richting Den Haag en Scheveningen) maakten het viertal compleet.

Na de Tweede Wereldoorlog
De Tweede Wereldoorlog liet de stad verwoest achter. Voor de Nederlandse Spoorwegen was het bombardement van 14 mei 1940 aanleiding om plannen te maken voor een nieuw station dat meteen het zwaar beschadigde Station Delftsche Poort zou vervangen. En zo geschiedde. Op 21 mei 1957 werd Station Rotterdam Centraal, ontworpen door Sybold van Ravesteyn, officieel geopend. De spoorlijnen van Station Beurs en Station Maas werden aangesloten op het nieuwe spoornet. Station Hofplein bleef tot 2010 in functie. Het vervoer richting Den Haag vindt vandaag de dag plaats via metro’s van de RandstadRail.

De grote verbouwing
Het aantal reizigers dat Rotterdam aandeed, groeide aanzienlijk. Om de groei aan te kunnen, werd in 2004 begonnen met de herbouw van het Rotterdamse Centraal Station. Op 2 september 2007 is het ‘oude’ Centraal Station gesloten. De bouw van het nieuwe station heeft aardig wat tijd in beslag genomen: pas op 13 maart 2014 werd het nieuwe Centraal Station van Rotterdam officieel geopend door Koning Willem-Alexander.

Het nieuwe Centraal Station van Rotterdam
Vandaag de dag is Rotterdam Centraal één van de architectuuriconen van de stad. Het dak, gedeeltelijk bedekt met zonnepanelen, is samen met de kap boven de stationshal een echte eyecatcher. Eenmaal in de dertig meter hoge stationshal is het indrukwekkende lijnenspel niet te missen. Toch zijn er ook elementen van het oude station bewaard gebleven. De klok en de letters ‘Centraal Station’ op de voorgevel verwijzen op een subtiele manier naar een tijd die steeds verder achter ons ligt.

Poster Centraal Station Rotterdam


Mok Centraal Station Rotterdam

 
Ansichtkaart Centraal Station Rotterdam